fredag 18 januari 2019

Red sea

Dag 1 den 17 January 2019, Kairo - Al Sokhna, 80 km
A perfect start riding to the pyramids in the sunrise. We were almost alone on the spot when taking the official starting images. Bus out of busy Cairo and then a smooth ride down to and along the Red sea.  




Jag har valt fram och tillbaka mellan att skriva ned minnesbilder på svenska eller att försöka göra det på engelska. Det är helt klart engelska som gäller i kommunikation inom den här internationella gruppen på resan men det är inte mitt modersmål och det blir därför en aning krystat att använda något annat än svenska på den här bloggen.


En perfekt start på det stora äventyret. Vi kommer upp till pyramiderna tidigt på morgonen innan platsen öppnar för andra turister. Efter fotografering rullar vi sakta i soluppgång förbi de mäktiga byggnadsverken ner för backen mot staden. På den öppna platsen vid Sfinxen lastas cyklar på lastbil och själva tar vi plats i buss. Gemensam transport ut ur den intensiva morgontrafiken innan vi släpps lösa för den första sträckan ner mot Röda havet.   

Det här är en gruppresa. Vi har folk som tar hand om oss. Jag måste skärpa mig. Det är lite som att vara tillbaka i lumpen. Upprop på morgonen, anmäl när du lämnar, tvätta händer och anmäl när du kommer till lunchbilen, anmäl när du är framme vid dagens mål, följa alla instruktioner, var i tid till möten. Sakta lär man sig också känna fler av deltagarna i gruppen. Karl från Perth är min rumskompis, omtänksam och lättpratad. De gäller föresten alla som jag talat med. De flesta är väl förberedda och laddade för att göra den här resan på ett så bra sätt som möjligt. Under dagen cyklar jag med Karl, med Alex från Birmingham och med Lucy från Leeds. Efter lunchmackan bildar Peter från Toronto och Wolfgang från Magdeburg en liten grupp på vägen söderut utmed Röda havet. De avslutande två milen rullar jag på egen hand med god medvind in till dagens slutmål i Porto Sokhna. Vi är framme redan vid tvåtiden vilket öppnar för ett dopp i havet. Jag är ganska ensam på stranden och badtemperaturen liknar mer Östersjön.





3 kommentarer:

  1. Härligt Mats. Skönt med en lugn start. Hoppas resan blir bra för dig.
    Själv var jag där i krokarna när jag var 17 och vi passerade med Älvsnabben. Här blir det långfärdsskridskor i dag.

    SvaraRadera
  2. Hejja Pappa!! :D
    Fasen va häftigt!

    SvaraRadera
  3. Wow...där hade jag också velat vara! Mäktigt!
    Vilken resa du gör och tänk vilken kontrast till att sitta som processtödjare och föra minnesanteckningar - charmigt olika vis :) Fortsatt lycka till!

    SvaraRadera