söndag 24 mars 2019

Mbeya

Dag 66 den 23 mars 2019, Makongolosi - Mbeye, 110 km
En mycket kuperad etapp med en sammanlagd klättring på drygt 2000 meter utspritt över 11 mil. Inledande trettiofem kilometer skakade vi fram på en provisorisk grusväg parallellt med bygget av den nya. Idag väljer jag att öka trycket på pedalerna. Vid lunch är jag ikapp de första åkarna. Tillsammans med Steve kör vi hyfsat snabbt i motvinden fram till dagens större stigning. På toppen har vi Clemant med oss och tillsammans åker vi ner till lägerplatsen vid ett hotell i Mbeye. Igår, efter middagen berättade Ashley om de geologiska förutsättningarna för vår cykling genom Tanzania.

Vi har följt Rift valley söderut ända sedan Etiopien. De senaste dagarna har vi sett urberg i terrängen. Där vi är nu har har sprickbildningen på kontinenten stoppats upp av ett tjockt lager med mycket gamla bergarter. Riften väljer en annan väg väster om Victoriasjön och urbergsområdet mot Mbeye och vidare ner i Malavisjön. Vulkanisk aktivitet i kanten på sprickbildningen har skapat den bergsrygg och de eroderade vulkaniska berg vi cyklar över för att nå slutmålet i vid Hotel Mbeye. Utsikten från bergsryggen innan vi cyklar ner var bedårande.

När fordonen kommer till hotellet är de fulla av deltagare som väljer att avkorta cyklingen. Det är skönt att tillsammans med Clemant och Steve vara först på plats för dusch och för att välja plats till tältet. Hotellet är bra. Middag på kvällen med ett stort gäng deltagare. Pizza öl och kaffe, glass. Kan inte bli mycket bättre! Men det bästa återstår. Att prata på telefon med Yvonne och med mina vänner på Håkan och Svetlanas kombinerade bröllop- och födelsedagsfest i Degerfors. Dagen till ära cyklade jag i röd tröja och byxa. Samma färg som fotbollslaget från Degerfors där supporterklubben kallas Vulkanerna! En fotbollsmundering, visserligen från fotbollsklubben Simba FC, Dar el Salam. Dräkten uppmärksammades av ungdomar utmed vägen. Kul när de ropade Simba till mig. Uppmuntrande att idag inte bara vara en mazunga, utan ett lejon!

Dag 67 den 24 mars 2019, vilodag
Mbeya är huvudort i södra Tanzania. Staden ligger på en sydsluttningen med gröna berg i bakgrunden. Här finns många vackra träd och blommor. Staden grundades under guldrushen på 1920-talet. Ytterligare en effekt av geologin som Ashley pratade om. I kanten av sprickbildningen i rifter där vulkanisk aktivitet tagit med värdefulla mineraler upp från jordens inre. Persedelvård på förmiddagen med en omfattande tvätt och smörjning av cykeln. Vänliga damer tvättar en stor säck kläder. Promenad, lunch på ett bageri. Jag köper köttfärspaj men det visade sig vara en stampig fruktblandning i pajskal. Eftermiddagen spenderar vi i hotellets trädgård med internet och sociala medier.