måndag 1 april 2019

Lilongwe


Dag 74 den 31 mars 2019, Kasungu - Lilongwe, 130 km
Svag motvind under en relativt flack etapp. Långa svaga stigningar till skidceremonin vid 85 km. Jerome och Wolfgang hade gjort i ordning en station där alla deltagare får en stärkande dryck från skidan. Ett upptåg för att fira att vi klarat av mer än 6000 km cykling. Under förmiddagen valde jag att följa en grupp som successivt växte. Vid lunch kommer tio åkare in samtidigt. Andra delen av dagen med blir gruppen mindre med lite högre tryck av Balder och Steve. Vi rundade central Lilongwe och är framme på Mabuya Camp redan vid tolvtiden. På altanen utanför baren med några goda Carlsberg, tar vi emot våra kamrater. Igår skrev jag om Malawi om fattigdom men det vi sett idag är bra vägar och annan infrastruktur som elledningar, mobiltelefonnät. Det finns vatten i duschar och toaletter på lodgen. I Lilongwe finns hotell, banker och köpcenter som är väl i ordning. Skillnaden mellan fattig och rik är stor. Det verkar finnas hyfsade möjligt för utländska företag och entreprenörer att verka i landet. På eftermiddagen åker vi ner till stan med cykeltaxi. Wolf, Brad och jag bak på varsin vadderad pakethållare.


Vid shoppingcentret i samma stil som i Nordamerika, frotterar vi oss ordentligt med pizza och glass. Kvällen på lodgen. Prat i grupper. Daan som varit med oss sedan Nairobi träffar här sin flickvän. De lämnar oss imorgon för att fira semester en vecka innan de flyger tillbaka till Khartoum.

Dag 75 den 1 april 2019, vilodag
Jag vaknar i god ordning i gryningen. Morgonen ägnades åt att plocka om i väskorna, lite olja på kedjan, tvätta liggunderlaget vilket var en väl investerad insats. Tom P, Wolf Brad och jag sökte upp en lodge som skyltade med att servade kungligheter. Som representant för en monarki får jag knacka på och fråga om det serveras frukost till fyra undersåtar. En mycket välsmakande och komplett start. Det är roligt och givande att vara tillsammans med de andra deltagarna men jag behöver jag egen tid. På min cykel rullar jag ner till stadens kommersiella centrum och sedan vidare mot den administrativa på andra sidan en stor vildmarkspark. Det är varmt så en kaffe, glass och liten öl passade fint på vägen.


I lugn och ro uppdaterar jag mig på aftonbladet.se, svt.se, facebook osv. Jag har nämnt det tidigare, internetdata via telefonen fungerar utmärkt när man väl har telefonkort. Nedanför kullen med parlamentet ligger en enorm öppen plats med en båge av stora moderna banker, konferensanläggningar och hotell. Området är nästan tomt på folk. Endast säkerhetsvakter utanför alla entréer. Jag tar ut lokal valuta från ATM maskinerna. Jag behöver sedan växla till dollar för att använda den valutan vid kommande gränsövergångar. Bankerna växlar endast över till US dollar om man är registrerad kund. En kassör tipsar om ett Forex kontor vid ett köpcenter som förser mig med dollars. Vid alla ATM maskiner sitter en säkerhetsvakt. Det är bra att fråga vakten om man kan ställa ifrån sig cykeln i deras närhet. Lilongwe känns lättillgänglig för mig som besökare. Ett dopp i polen på lodgen följs upp med pasta och kyckling. En bra vilodag.


Mörkret faller, syrsorna spelar, musik från baren. På verandan finns eluttag och lyse och en stor mängd myggor. Nu väntar fem delsträckor in i Zambia till huvudstaden Lusaka.




1 kommentar:

  1. Hej Mats!
    Fin cykeltaxi!
    Kaffe och öl samtidigt - sickna vanor😄
    Säkerhetsvakter är ovärderliga👍🏼 Hade en kollega som cyklade till Bromma flygplats vid resor i tjänsten. Han ställde alltid cykeln nära vaktkuren!
    Hls Britta

    SvaraRadera