söndag 7 april 2019

To Lusaka


Dag 79 den 5 april 2019, Luangwa Bride camp - Jehova School camp, 124 km
Vardag i det stora äventyret. Rutinerna sitter. Tältet plockas ned och packas i en och samma ordning som tidigare dagar. Påsar för tältpinnar, stag, tältbotten plockas upp och läggs tillbaka på respektive plats. Allt måste vara lätt att hitta när det är dags för nästa uppsättning. Andra morgonrutiner fram till det man sitter upp på cykeln följer slag i slag. Det fungerar och när man väl är igång är det fortfarande roligt! Tänka att vara i Zambia, det är svalt, solen står lågt och du ska möta nya miljöer, människor, bilder, dofter, smaker. Det är det stora äventyret! Jag tycker också om själva cyklingen. Idag valde jag att ligga på och hålla upp farten fram till lunch. Etappen hade en hel del stigningar så efter lunch passade det bra att åter touring cykla. Medelhastigheten under en dag skiftar också beroende på profil och tryck på pedalerna. Idag var vi ute i cirka sju timmar inklusive ett flertal stopp för att köpa dricka, vilket innebär att man är vid lägerplatsen vid tvåtiden. Nu på en skolgård


Vi är fortfarande på höglandet, 1100 m.ö.h. Det är torrt, svalt och inga mygg.  Samtidigt som vi cyklar söderut går södra halvklotet mot vinter. Vid lunch berättade Lulu som är från Sydafrika att där är det höst just nu med bara 25 grader varmt på dagarna. När vi kommer dit om fem veckor, en shalla, är det vinter.


Dag 80 den 6 april 2019, Jehova School, camp - Lusaka, 103 km
Stämning är lite speciell inför vilodag. Vid frukost pratas det mer än vanligt och planer smids. Ett glatt gäng rullar ut från lägret ned för en backe några hundra meter. Där möter vi en rejäl uppförsbacke och det blir tyst i leden. Morgontimmarna är fantastiska, solen står lågt, färgerna i det höga gula elefantgräset, de låga gröna träden, de blåskimrande bergen i fonden är intensiva.


Vi håller oss på ungefär samma höjd men närmare Lusaka blir landskapet flackare, jordbruk, människor och trafik ökar. Den relativt korta och med lätt böljande profil etappen erbjuder inbjuder till cykling. Efter 30 km med Wolf och Brad bestämmer jag mig för att gå hårdare, att få ett rejält träningspass inför vilodagen i Lusaka. Jag vill ju gärna hänga med Spårvägengubbarna runt Siljan när vi kommer från Sydafrika. Pioneer lodge ligger avskilt men har bra tältplatser, duschar, pool och en bra bar med tillhörande kök. Lodgen ligger ca 20 km från stadens centrum. Arrangörerna anordnar en shuttlebuss under morgondagen. Den här eftermiddagen spenderar vi under ett träd utanför baren. Många skratt, pizza och en hel del öl. Här finns Windhook lager, en riktigt god och rekommenderad av vår egen expert, The Wolf. Favoriterna land för land Egypten - Stella, Sudan - ..., Etiopien – Abusha, Kenya – Tusker, Tanzania – Kilimanjaro, Malawi – Kuche Kuche, Zambia –Mosi eller Carlsberg. Nu och söderut blir det troligen Windhook eller Castle.  


Dag 81 den 7 april 2019, vilodag
Zambia har liknade folkmängd som Malawi, 17 miljoner, ytan är sju gånger så stor. I Lusakaområdet samlas administrativa och kommersiella delar tillsammans med mer än två miljoner människor. Huvudstad sedan Zambias självständighet 1964. Då lämnade man Storbritanniens inflytande i dåvarande norra Rhodesia. Tim som är med oss är idag 65 år. På sjuttiotalet var han ung soldat i den Rhodesiska armen under inbördes strider. Zimbabwe blev 1980 en självständig stat.  Många vita invånare, däribland Tim lämnade området för att bygga en ny tillvaro i Sydney. Nu bor en av hans söner i Stockholm. Inte av tvång utan kärlek. Det är intressant men komplicerat att försöka förstå historia och politik. Det diskuteras framförallt bland de gamla i lägret. Vi är några som försöker förstå men jag vet inte om vi är på rätt väg. Alla har ju rätt till sin historia. Vem berättar, vad står bakom informationen, vilken bild av gårdagen och dagen vill man berätta, vad vill man höra och vad förstå. På morgonen tar vi bussen in till ett köpcenter. Frukostuffé på ett närliggande hotell. Det är lyx och helt underbart att äta fler omgångar av alla godsaker. Jag får med mig Wolf och Brad på en promenad in mot centrum. Efter två kilometer utmed plank till industrier och affärsverksamheter tar orken slut. Vi letade efter taxi. En kille stannar. När jag frågade om det är en taxi svarade han, ja det är ju en vit Toyota Corolla, då är det en inofficiell men i alla fall, taxi. Köpcenter är praktiska, svala men inte särskilt intressanta. Här finns märkesvaror som man lika gärna kan hitta hemma. Matvaror i köpcentrets stora livsmedelsbutik liknar också de vi har hemma, även priserna. Tillbaka på campen vid tvåtiden. Jag flyttar mitt tält då det stod nära en eldstad där man planer att grilla kött under eftermiddagen. Dopp i poolen, hämta min tvätt och fixade med cykeln. Dagarna rullar på. Jag vet att det här är ett stort äventyr i livet och jag försöker påminna mig om det men samtidigt tränger vardagen på. Nu laddar vi om för tre dagars cykling söderut till Livingstone och tre dagar vid Victoria fallen.



2 kommentarer:

  1. Hej Mats! Stort tack för svar på frågor👍🏼
    Du skriver så intressant om din äventyrliga vardag👏 . Siljan runt ska nog gå bra😄
    Funderar dock på hur lockande kontorsstolen kommer vara sen😉
    Hls från Stockholm med aprilsnö som yr runt
    /Britta

    SvaraRadera
  2. Tjena Mats
    Måste erkänna att jag glömmer bort att läsa mellan gångerna nen varje gång jag går in och gör det blir jag fast i läsning - du skriver väldigt bra och målande, fina bilder - du håller ställning som mediasmurf! ��
    Vad kul att du tar upp Siljan, vi pratade i dagarna vilka som skulle åka och grymt kul om du kommer! �� Har du pratat med Kockis om sängplats?
    Vi ser fram mot att bli dragna runt där av dina gamla starka ben ����
    Ta hand om dig och cykla säkert!
    // Peter

    SvaraRadera